Szanowni Państwo, Rodzice!

Nie ulega wątpliwości, że nasza rola w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dziecka jest ogromna. To właśnie my jesteśmy osobami, z którymi dziecko identyfikuje się szczególnie silnie i nasze zachowania, a więc i stosunek do książek, są naśladowane w sposób naturalny. Nieraz jednak zadajemy sobie pytanie, jak i co czytać, żeby zaciekawić, a potem, co zrobić, żeby dziecko samo sięgało na półkę z książkami. Trzeba przede wszystkim pamiętać, że czytanie, zwłaszcza na początku, sprawia dzieciom kłopoty - doskonalenie techniki czytania pochłania tak wiele energii, że przyjemność płynąca z treści jest bardzo mała.

Aby uniknąć rozczarowania, już na początku dziecięcej przygody z czytaniem warto pamiętać o kilku zasadach:

1. Ustal najlepszą dla wszystkich porę na czytanie – na początek 10-15 minut dziennie.

2. Uszanuj wybór dziecka – książka nie zawsze musi uczyć, może też bawić.

3. Pamiętaj, że co podoba się tobie, nie musi się podobać twojemu dziecku.

4. Podsuń dziecku niewielkie fragmenty tekstu pisane dużym drukiem.

5. Podpowiedz dziecku, że może używać palca jako wskaźnika – uporządkuje ruch oczu i zaktywizuje pracę mózgu.

6. Po lekturze bądź dociekliwy (pytaj: kto?, gdzie?, dlaczego?), ale nie natarczywy.

7. Zaproponuj proste zabawy z tekstem.

Np. Kto szybciej znajdzie w przeczytanym fragmencie słowa z jakąś literą lub sylabą. W ten sposób dziecko utrwali w pamięci obrazy tych słów.

8. Uszanuj chęć czytania po cichu. Kłopoty z głośnym czytaniem czasem wynikają np. z zaniżonej samooceny, a nie z problemów ze składaniem liter w słowo.

9. Zauważaj i doceniaj każdy postęp w czytaniu.

10. Udowodnij dziecku, że lubisz czytać.

( www.czytamsobie.pl)

Mając na uwadze powyższe sugestie, nie zapominajmy, że warto także przyzwyczajać dzieci do częstych wizyt w bibliotekach i księgarniach. W tych placówkach z pewnością uda się znaleźć pozycje, które będą odpowiadały zainteresowaniom i emocjonalnym potrzebom najmłodszych czytelników, a także takie, które będą mogli samodzielnie przeczytać.

Serią do samodzielnego czytania, którą oferujemy i polecamy w naszej szkolnej bibliotece, jest cykl książek „Czytam sobie”.Jest to bestsellerowa seria wspomagająca w nauce samodzielnego czytania dzieci w wieku 5-7 lat na 3 poziomach zaawansowania w czytaniu. Stworzona przez najlepszych polskich autorów i ilustratorów, konsultowana i rekomendowana przez ekspertów już od 5 lat zdobywa zaufanie rodziców i daje radość dzieciom. Przez ten czas powstało aż 54 tytułów nie tylko opowiadających historie literackie, ale także przybliżających ważne wydarzenia z historii i nauki, a także polskie legendy. Dorosły nie powinien się dać namówić na głośne czytanie tych książek. Dziecko ma samodzielnie odnieść sukces czytelniczy. Na pierwszym poziomie sukces ten jest zresztą bardzo łatwo osiągalny – jedno proste zdanie do przeczytania na stronie. Oczywiście jest to niewiele tekstu, ale chodzi o poczucie triumfu, o jakże ważną możliwość wypowiedzenia zdania: „Sam(a) przeczytałem(am) książkę”! Pozwólmy dzieciom na to małe zwycięstwo.

Kolejną serią, ułatwiającą samodzielne czytanie, która jest do wypożyczenia w naszej bibliotece, są „Pierwsze czytanki” ( „Zwierzęta Oli”)

Książki te są przeznaczone dla dzieci, które znają już wszystkie litery i czytają w miarę płynnie. Każda historia z tej serii zawiera nieco trudniejszy dłuższy tekst narratorski oraz prostszy − umieszczony w chmurkach. Dziecko może przeczytać całość samodzielnie lub z podziałem na dwa głosy: tekst trudniejszy czyta ktoś dorosły, wypowiedzi w chmurkach – dziecko. Taka lektura może być wówczas wspaniałą zabawą dla dwojga. Kolorowe ilustracje i ciekawa opowieść na pewno zainteresują najmłodszych oraz pomogą w opanowaniu trudnej sztuki czytania. W skład tej serii wchodzą: „Uciekaj, tygrysku!”, „Wracaj, króliczku!”, „Nie płacz już, mały Rudzielcu!”, „Nie bój się, misiu koalo!”, „Odwagi, mały marynarzu!”

Następną serią książek dla najmłodszych, polecaną w naszej bibliotece, jest seria „Już czytam”. Są to książki przeznaczone do samodzielnego czytania przez dzieci dopiero zaczynające swoją przygodę ze słowem drukowanym. Zabawne historyjki z niesamowitymi bohaterami i ich niezwykłymi przygodami rozbawią i zachęcą do czytania każdego młodego czytelnika. Wartkie opowieści napisane prostym i barwnym językiem sprawią, że czytanie stanie się prawdziwą przyjemnością. Duża czcionka i wesołe ilustracje uatrakcyjnią czytanie. Na końcu każdej książki znajduje się słowniczek, wyjaśniający trudne wyrazy, i zadania sprawdzające wyniesioną z książek wiedzę.

Dzieciom, które znają już wszystkie litery, potrafią składać całe wyrazy a nawet całe zdania, znają dwuznaki i zmiękczenia, ale brakuje im jeszcze umiejętności płynnego czytania , Centrum Edukacji Dziecięcej poleca książki z serii Pierwsze czytanki CED (8 tytułów). Są to pełne przygód opowiadania w atrakcyjnej szacie graficznej, drukowane dużą czcionką.

Dla dzieci, rozpoczynających przygodę z czytaniem, polecana jest także rubryka w czasopiśmie „Świerszczyk”- „Litery znam, więc czytam”.

Swoją przygodę z czytaniem nasze dzieci mogą rozpocząć także z sympatyczną Martynką, zabawną krową Mamą Mu, kolorowym słonikiem Elmerem, czy żółwiem Franklinem. Dzięki Programowi Narodowego Rozwoju Czytelnictwa biblioteka szkolna proponuje uczniom atrakcyjne pozycje książkowe, do korzystania z których serdecznie zapraszamy.

Czytanie to droga pełna przygód- pozwólmy naszym dzieciom w nią wyruszyć!



               

        

Agnieszka Kostyra

nauczyciel bibliotekarz