Każdego roku, 2 kwietnia, obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony przez przedstawicieli państw członkowskich Organizacji Narodów Zjednoczonych w 2008 roku. Tego dnia rozpoczynają się również obchody Światowego Miesiąca Świadomości Autyzmu, stawiającego sobie za cel zwiększanie wiedzy społeczeństwa i podnoszenie świadomości na temat problemów osób z tym zaburzeniem i ich rodzin. Symbolem akcji i solidarności z osobami z autyzmem jest kolor niebieski .
Autyzm to zagadkowe zaburzenie, które zaczyna się we wczesnym dzieciństwie i zaburza wiele aspektów rozwoju, czyniąc dziecko niezdolnym do tworzenia więzi społecznych, czy komunikowania się w prawidłowy sposób. Jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka o podłożu neurologicznym, związanym z nieprawidłową pracą mózgu. Osoby z autyzmem mają problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. Warto wiedzieć, że autyzm dziecięcy może przybierać różne formy, od łagodniejszych, zbliżonych obrazem klinicznym do zespołu Aspergera, po głębokie, gdy dziecko niemal nie nawiązuje kontaktu z otoczeniem i wymaga stałej opieki. Często słyszymy, że dzieci autystyczne są “wyjątkowe” – dokładnie tak. Każde z nich jest inne, często mają niesamowitą pamięć, ich wiedza zaskakuje, to jednak społeczeństwo i kontakty międzyludzkie sprawiają im najwięcej trudności. Nasza akceptacja i zrozumienie ułatwią dzieciom i ich rodzicom funkcjonowanie. Osoby w spektrum autyzmu należą do grup najbardziej narażonych na dyskryminację, przemoc i wykluczenie
W ramach obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu realizowane są w naszej szkole liczne inicjatywy na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin. Jedną z nich jest „Polska na Niebiesko” – coroczna kampania społeczna organizowana przez Fundację JiM o zasięgu ogólnopolskim. W ramach akcji, na korytarzach naszej szkoły, zostały rozwieszone plakaty z informacjami na temat autyzmu, a także dekoracje w kolorze niebieskim.
Plakaty miały na celu uświadomienie uczniom istnienia zaburzenia, jakim jest autyzm, wskazanie trudności, z jakimi mierzą się osoby z tą dysfunkcją, a także budowanie otwartości i akceptacji wśród młodzieży. Do wychowawców klas została przesłana prezentacja, którą uczniowie obejrzeli na godzinach wychowawczych. Zorganizowany został także konkurs plastyczny, który polegał na wykonaniu plakatu na temat autyzmu.
Monika Walasik, Gabriela Sikorska, Daniel Pełka - organizatorzy akcji