W dniach 9 - 13 kwietnia 2018 r. czworo nauczycieli ze szkoły w Mrokowie miało niepowtarzaną okazję przekonać się, jak wygląda praca nauczycieli i uczniów w szkołach na południu Włoch. Wyjazd ten był jednym z zadań realizowanych w naszej szkole w ramach projektu „Na styku kultur - podnoszenie umiejętności komunikacji w szkole wielokulturowej” w ramach programu Power, typ akcji - mobilność kadry edukacji szkolnej.
Zespół szkół Istituto Comprensivo BATTIPAGLIA - SALVEMINI, który nas gościł, ma ogromne doświadczenie w pracy z uczniami obcokrajowcami oraz z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Mieliśmy okazję poznać 3 typy szkół, w których sporą grupę stanowią uczniowie z Indii, Maroka, Pakistanu, Tajlandii, Chin oraz Polski. Szkoły te uczestniczą w wymianach międzynarodowych w ramach POWER oraz realizują wiele projektów edukacyjnych, między innymi „Pesona Dolls” oraz „Every Child is special”. Celem naszej wizyty było poznanie metod pracy w szkole wielokulturowej, sprawdzonych metod radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi oraz poznanie historii i kultury regionu Kampanii. Już pierwszego dnia pobytu nauczyciele włoskiej szkoły oraz ich uczniowie zaskoczyli nas i ujęli swoją niezwykłą gościnnością i otwartością. Przywitali nas śpiewem oraz tańcem, w których nie zabrakło polskich akcentów. Na każdym kroku można było poczuć przyjazną atmosferę, spontaniczność, akceptację i swobodę panującą wśród uczniów i nauczycieli. System edukacji we Włoszech jest podobny do polskiego. Uczniowie włoskiej szkoły mają bogato wyposażone pracownie tematyczne, często pracują metodą projektu – efekty mogliśmy zobaczyć podczas odwiedzania kolejnych pracowni. Szkoły, które odwiedziliśmy, są szkołami integracyjnymi, w których każdy uczeń ze specjalnymi potrzebami ma swojego nauczyciela wspomagającego. Dla uczniów tych organizowane są warsztaty plastyczne, artystyczne, hipoterapia oraz liczne imprezy integracyjne. Uczniowie włoskiej szkoły od początku uczą się akceptacji i tolerancji oraz poszanowania dla innych kultur. Wszyscy uczniowie, poza zajęciami obowiązkowymi, mogą korzystać z ciekawej oferty zajęć pozalekcyjnych np. warsztatów ceramicznych, zajęć tanecznych czy chóru. Zajęcia te są w większości bezpłatne. W klasach najstarszych (15 – 19 lat ) uczniowie przygotowują się do wykonywania zawodu lub studiów. Mieliśmy również okazję skosztować tradycyjnych włoskich dań przygotowanych przez uczniów szkoły gastronomicznej. Dieta śródziemnomorska obfituje w warzywa (oliwki, pomidory, rukolę, karczochy), owoce (pomarańcze, mandarynki) oraz pyszne sery (sławna mozzarella di Buffalo, parmegano, gorgonzola) i wędliny (długo dojrzewająca szynka prosciutto) oraz słynną pizzę i spaghetti.
Poznając kulturę regionu, odwiedziliśmy zabytkową kolonię grecką w Paestum, starą, bardzo piękną część miasta Salerno z licznymi nieznanymi ciekawostkami (np. grób św. Mateusza), słynne Pompeje zniszczone podczas erupcji Wezuwiusza w 79 r. n.e. oraz stolicę Kampanii – Neapol, z klimatycznymi wąskimi uliczkami, skrywającymi zwyczaje Neapolitańczyków i elementy obecnie widocznej wielokulturowości tego miasta.
Z włoskiego job – shadowing przywieźliśmy pomysły wprowadzenia ciekawych metod pracy w naszej szkole. Mamy nadzieję, że spodobają się one naszym uczniom.
J. Januszewicz, A. Miecznik, A. Michalczyk, B. Piechal
nauczyciele realizujący mobilność