„Różnorodność nie jest abstrakcyjnym pojęciem, lecz bogactwem kulturowym doświadczanym na co dzień.”

/ Marie Rose Moro/

Nasza szkoła jest jedną z bardzo nielicznych placówek  w Polsce, w której prawie 13% uczniów stanowią obcokrajowcy. Są to głównie uczniowie narodowości chińskiej i wietnamskiej. Od kilku lat wdrażane są działania, mające na celu ułatwienie procesu aklimatyzacji, zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom, a także dostarczające wiedzy na temat krajów, z których pochodzi już tak znaczna część naszych uczniów. W działania ten czynnie włączają się nauczyciele, przy dużym wsparciu asystentów kulturowych - Katarzyny Tu, Ton Van Anh oraz pana Kinh, a także Michaliny Jarmuż i Aleksandry Ośko z Fundacji „Świat na Wyciągnięcie Ręki”.

W czerwcu w naszej szkole zostało zrealizowane kolejne ciekawe przedsięwzięcie, dotyczące wielokulturowości, -  projekt „Szkoła Wielu Kultur”.

Jego pierwszym etapem, przeprowadzonym 7 czerwca, była gra terenowa dla klas 0-3 szkoły podstawowej. Uczniowie poznawali wówczas ciekawostki o Chinach i Wietnamie, czytali legendy azjatyckie, wykonywali stroje z tamtego regionu, układali puzzle z flagami oraz uczyli się zwrotów grzecznościowych w języku chińskim i wietnamskim. Realizację tej części projektu koordynowały panie: Ewelina Suchecka i Agnieszka Wojnar-Jadczyszyn, a zajęcia prowadzone były przez panie: Michalinę Jarmuż, Aleksandrę Ośko, Agnieszkę Kostyrę, Joannę Konofalską, Katarzynę Tu, Ton Van Anh, Paulinę Piekarską i Annę Gąsiorowską oraz pana Sławomira Stoczyńskiego i pana Kinh.

Kolejnym dniem, poświęconym realizacji zadań projektowym, był wtorek 21 czerwca. Wówczas uczniowie klas 4-6 szkoły podstawowej i I-III gimnazjum uczestniczyli w zajęciach warsztatowych. Celem tych działań były przede wszystkim: promocja kultury, literatury i obyczajów chińskich i wietnamskich, ale także uświadomienie uniwersalnych norm i wartości, bez względu na różnice kulturowe oraz  integracja rówieśnicza uczniów z ZSP w Mrokowie. Realizacja tych założeń odbyła się poprzez udział uczniów w 14 warsztatach tematycznych:

  1. Azjatycka Filozofia Zdrowia (Katarzyna Tu, Hanna Pakuła)
  2. Prezentacja o Chinach/Wietnamie (Katarzyna Waszczyk, Aneta Michalczyk)
  3. Język chiński dla wszystkich (Renata Kiliańska, Shi LaoShi正源中医馆, Alex Tu AZJA – Centrum Wymiany Kulturowej)
  4. Język wietnamski dla wszystkich (Ton Van Anh, Van Kinh Nguyen)
  5. Moja chińska szkoła (Aleksandra Nowińska, Alex Zhang, Tomek Ye)
  6. Azja nie tylko w sztuce - Pracownia znaków chińskich i wystawa prac plastycznych (Elżbieta Kuczara, Yisi, YuTing, Karina Tu, YouYou)
  7. Azjatycki kalendarz/horoskop (Anna Macha, Amanda Mu)
  8. Akwarelowa kreskówka z Chin (Urszula Wiejak)
  9. Tańcząca Opowieść (Joanna Bałazy, Agata Gotlib)
  10. Z legendą dookoła świata (Agnieszka Kostyra, Joanna  Konofalska, Sławomir Stoczyński)
  11. Wielokulturowość – film/gra (Michalina Jarmuż - Świat na Wyciągnięcie Ręki, Karolina Tyczyńska)
  12. Zmierz się z ping-pongiem (Marcin Olszewski, Tomasz Skalski)
  13. Zmierz się z walkami wschodu (Julian Szerszeń, Rafał Tomala- „Karate kyokushin”)
  14. Azja od kuchni - prezentacja przypraw azjatyckich (Ewelina Suchecka, Agnieszka Wojnar- Jadczyszyn)

Tego dnia na szkolnych korytarzach można było obejrzeć wystawę uczniowskich prac plastycznych, które powstały na podstawie książki Łukasza Wierzbickiego „Machiną przez Chiny”.

Podsumowanie projektu odbyło się kolejnego dnia - w środę 22 czerwca. Uczniowie szkoły podstawowej mieli okazję podzielić się wrażeniami z zajęć warsztatowych, a następnie uczestniczyli w występach artystycznych, prezentowanych głównie przez  dzieci pochodzenia azjatyckiego. Uczniowie, w cyklu „Azja w poezji, muzyce, pieśni i tańcu” (pod kierunkiem Urszuli Samoraj, Joanny Bałazy, Agaty Gotlib-Borowskiej, Grzegorza Miciałkiewicza), mieli okazję zaprezentować swoje talenty wokalne i instrumentalne. Wysłuchaliśmy piosenek wietnamskich, chińskich, a także kołysanki w języku ukraińskim. Podziwialiśmy umiejętność gry na pianinie i na chińskim flecie. Wszystkich zachwycił taniec z wachlarzami, przygotowany pod kierunkiem i z osobistym udziałem pani Joanny Bałazy. Publiczność gromkimi oklaskami zachęciła tancerki do ponownego zaprezentowania tego barwnego, uroczego układu. Występy artystyczne przeplatały się z utworami czytanymi i recytowanymi w różnych językach, które zostały przygotowane w ramach cyklu „Pięknie czytamy nie tylko po polsku” (pod kierunkiem Agnieszki Kostyry, Katarzyny Napiórkowskiej, Izabeli Zelek-Łabudy). Polscy i wietnamscy uczniowie „pojedynkowali się” na łamańce językowe. Poza tym ze sceny popłynęły słowa w językach: chińskim, tureckim, węgierskim, niemieckim i angielskim. Swoją przedstawicielkę mieli także nauczyciele - pani Izabela Zelek-Łabuda zaprezentowała fragment ”Czerwonego Kapturka” w języku niderlandzkim! Dużą atrakcją dla widowni i ogromnym przeżyciem dla młodych aktorów okazała się inscenizacja baśni „Szewczyk Dratewka”. W przedstawieniu tym, przygotowanym przez panie: Monikę Pawlak, Agnieszkę Kostyrę i Annę Machaj, występowały wyłącznie dzieci pochodzenia azjatyckiego, które musiały poradzić sobie z opanowaniem tekstu, ruchem scenicznym i tremą. Życzliwe przyjęcie przedstawienia przez publiczność z pewnością dostarczyło początkującym szkolnym aktorom wiele radości i satysfakcji.

Tego dnia gimnazjaliści natomiast uczestniczyli w projekcji filmu "Nasza szkoła", który został zrealizowany przez panią Ton Van Anh. Po jego obejrzeniu uczniowie pod kierunkiem dyrekcji, pedagoga i asystentów kulturowych dyskutowali na tematy poruszane w materiale filmowym.

W działania projektowe włączyły się także panie ze szkolnej stołówki, przygotowując obiady w klimacie azjatyckimi.

Różnorodność i atrakcyjność zajęć została doceniona przez ich uczestników i mamy nadzieję, że temat bogactwa kultur będzie w naszej szkole często podejmowany i prezentowany w ciekawy, twórczy sposób.

Wszystkim osobom zaangażowanym w realizację tego projektu należą się słowa uznania.

Po raz kolejny pokazaliśmy, że jesteśmy zespołem zorganizowanym i chętnym do podejmowania nowych wyzwań.

      Koordynatorzy projektu:

Katarzyna Tu

Agnieszka Kostyra


Szukaj

21 czerwca 2024r.
Zakończenie zajęć dydaktyczno- wychowawczych