Nasza świetlica w okresie od 12.09.2016 r. 12.03.2017 r. brała udział w konkursie: „Świetlica szkolna – przestrzenią dla edukacji, rozwoju i zabawy”. Celem konkursu było zaprezentowanie świetlicy szkolnej jako miejsca dla edukacji, rozwoju i zabawy uczniów. Przystępując do konkursu przyjęliśmy na siebie zadania, których wykonanie zostało wysoko ocenione przez jury powołane przez organizatora konkursu. Miło nam poinformować, że nasza szkoła otrzymała certyfikat: „Świetlica szkolna – przestrzenią dla edukacji, rozwoju i zabawy”.

W trakcie ubiegania się o certyfikat zrealizowaliśmy następujące zadania:

Zadanie 1

Pogadanka nt. „Bezpieczne zabawy zimowe” – zadanie ma celu kształtowanie umiejętności wyboru ciekawego i bezpiecznego sposobu spędzania wolnego czasu w zimie.

W naszej szkole w ramach zadania nr 1 zostały przeprowadzone zajęcia na temat bezpiecznych zabaw zimowych. Uczniowie podczas burzy mózgów wymienili znane zabawy i sporty zimowe oraz zwrócili uwagę, jak zachowywać się podczas nich bezpiecznie. Opracowali również zasady bezpiecznego zachowania się, którymi należy kierować się podczas zimowego wypoczynku.

Uczestnicy mogli także pokazać swoje zdolności aktorskie w zabawie „Kalambury”. Celem gry było odgadywanie zabaw i dyscyplin sportowych. Następnie dzieci odgrywały krótkie scenki dramowe, które przedstawiały skutki niebezpiecznych zabaw.

W poszczególnych grupach świetlicowych odbyły się także zajęcia plastyczne pt: „Zabawy zimowe” oraz „Konkurs na najładniejszego bałwana”.

W ramach podsumowania tematu o bezpiecznych zabawach zimowych zaprosiliśmy pielęgniarkę szkolną, która raz jeszcze omówiła z dziećmi zagrożenia czyhające podczas ferii zimowych. Zajęcia te miały na celu uświadomienie dzieci jak należy zachować się w określonej, trudnej sytuacji, gdzie należy zadzwonić oraz jak pomóc poszkodowanej osobie. Pod okiem specjalisty ćwiczyły pozycję boczną ustaloną.

Zadanie 2

Zorganizowanie ogólnoszkolnej akcji „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”. Dokarmiamy zwierzęta, robimy karmniki dla ptaków, wywieszamy skórki…

W naszej świetlicy we wszystkich grupach odbyły się pogadanki na temat dokarmiania zwierząt zimą. Podczas tych zajęć dzieci mogły dowiedzieć się, jak należy dokarmiać zwierzęta i gdzie należy wystawiać jedzenie. Wychowankowie dowiedzieli się, co to jest paśnik i gdzie można go znaleźć. Uczniowie opowiadali również z własnego doświadczenia sytuacje, kiedy to sami organizowali pomoc dla zwierząt, nie tylko zimą.

W grudniu zorganizowaliśmy ogólnoszkolny konkurs „Karmnik dla ptaków”. Celem tego konkursu było kształcenie postaw proekologicznych; uwrażliwienie dzieci na dokarmianie ptaków zimą; rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych. Konkurs był kierowany do uczniów, którzy mogli zaangażować do wykonania pracy konkursowej również swoich rodziców, dzięki czemu powstały bardzo ciekawe i pomysłowe karmniki.

Szkolna Komisja Konkursu „Karmnik dla ptaków” powołana w Zespole Szkół Publicznych w Mrokowie w składzie:

Przewodnicząca: Anna Wroniszewska

Członek:       Jolanta Kosior - Barszcz

Członek:       Maria Gmerek

przyznała następujące miejsca:

Kategoria klas 1-2

I miejsce Bartosz Kowalczyk kl. 1a

II miejsce Karolina Ożóg kl. 2c

III miejsce Julita Laszuk kl. 1a

Kategoria klas 3

I miejsce Aleksandra Matuła kl. 3d

         Aleksandra Krzeszowska kl. 3d

II miejsce Wiktoria Witak kl. 3a

III miejsce Aleksandra Książek kl. 3d

Kategoria klas 4-6

I miejsce Bartosz Pliszka kl. 5b

Wyróżnienia

Julia Pliszka kl. 3a

Julia Frączak kl. 3d

Hubert Jastrząb kl. 3a

Wszystkie nagrodzone i wyróżnione karmniki zostały wystawione w wyznaczonych miejscach wokół naszej szkoły. Dzieci dostarczały regularnie pokarm do karmników oraz wodę. Uczniowie włączyli się bardzo w pomoc ptakom poszukującym jedzenia podczas zimowych dni. Wychowankowie mają świadomość, że trzeba być wrażliwym na los dzikich zwierząt zimą.

Zadanie 3

„Karnawał w szkole” – przygotowanie w ramach zajęć świetlicowych masek, strojów karnawałowych.

Dzień 12.01.2017 r. był w naszej szkole wyjątkowy i długo oczekiwany przez naszych uczniów. Tego dnia bowiem odbył się bal karnawałowy. Po lekcjach dzieci starannie poprzebierały się w piękne i pomysłowe karnawałowe stroje. Uroczysty bal został poprzedzony zajęciami na temat tradycji i zwyczajów związanych z okresem karnawału, a także warsztatami plastyczno - technicznymi, podczas których powstały przepiękne i pomysłowe maski karnawałowe, które zostały zaprezentowane na balu karnawałowym.

Uczniów nie trzeba było namawiać do zabawy. Wraz z wodzirejami i nauczycielami bawili się w rytmie skocznej muzyki. Prócz tańców przygotowane były konkursy, między innymi na najciekawszy strój karnawałowy. Mogliśmy wówczas podziwiać księżniczki, wróżki, damy dworu, żołnierzy, rycerzy, postaci z bajek itp.

Zabawa zakończyła się licznymi niespodziankami. Każdy z uczestników otrzymał nagrodę za dobrą, pełną zaangażowania zabawę. Kolejną niespodzianką było wspólne pamiątkowe zdjęcie i zdjęcie klasowe, zaś w sali czekały na dzieci duże paczki ze słodyczami, przygotowane przez rodziców.

Zadanie 4

„Tradycje Świąt Wielkanocnych” – pogadanka na temat tradycji i symboliki świąt, zwyczajów panujących w poszczególnych regionach.

W dniach 3 - 7 marca 2017r. w grupach świetlicowych zostały przeprowadzone zajęcia tematyczne: Tradycje Świąt Wielkanocnych – pogadanka nt. tradycji, symboliki oraz zwyczajów panujących w poszczególnych regionach Polski.

Dzieci poznały najważniejsze zwyczaje Wielkanocne z różnych stron Polski. Ulubionym przez nich obrzędem okazał się „Śmigus - dyngus”, którego w symbolicznym wymiarze nie zabrakło podczas niektórych zajęć.

W ośmiu grupach świetlicowych zajęcia zostały wzbogacone o prezentacje multimedialne, quiz „Na wielkanocnym stole”, zabawy matematyczno-muzyczne, tor przeszkód z jajkami, a także materiały poglądowe, takie jak ilustracje potraw wielkanocnych. We wszystkich grupach wykonano prace plastyczne: kolorowanie wielkanocnych koszyczków, pisanek i zajączków oraz wykonano świąteczne mazurki z plasteliny.

Każdy uczeń miał okazję do swobodnej wypowiedzi i zaprezentowania swojej wiedzy nt. Świąt Wielkiej Nocy.

Zadanie 5

„Dni międzykulturowe w świetlicy szkolnej” – zajęcia przybliżające uczniom kulturę wybranych krajów z różnych zakątków świata.

W październiku 2016 roku w naszej świetlicy zagościły kolory i tradycje z różnych stron świata. Odbyły się u nas dni międzykulturowe. Celem zajęć była wspólna wyprawa do fascynujących krajów - krain kultury, tradycji, zwyczajów przeszłości, ale i współczesności. Wychowankowie poznali różne kraje m.in.: Mongolię, Chile, Hiszpanię, Kubę. W sposób szczególny zajęliśmy się poznawaniem Chin i Wietnamu, ponieważ w naszej uczniowskiej społeczności jest wielu uczniów pochodzących z tych krajów. Dzieci z pomocą nauczycieli pracowały z globusem, mapami, wskazywały położenie każdego państwa. W trakcie zajęć poznali wybrane wiadomości z historii danego kraju, ważne postacie, ciekawe miejsca, zabytki, potrawy oraz rzeczy, z których słynie omawiane państwo. Wiadomości te poznawały, oglądając i komentując prezentacje multimedialne, zdjęcia, filmy. Uczniowie po zapoznaniu się z informacjami o danym kraju tworzyli prace plastyczne.

Wychowawcy organizowali również różne zabawy ruchowe, gry, tańce charakterystyczne dla danego państwa. Dzieci były bardzo zaangażowane w pracę i z uwagą słuchały opowieści, dotyczących rówieśników z innych państw.

Dni międzykulturowe w świetlicy szkolnej pozwoliły nam poznać się lepiej i zacieśnić relacje naszej wielokulturowej świetlicowej społeczności.

Zadanie 6

„Jestem tolerancyjny” – pogadanka na temat podobieństw i różnic wynikających z pochodzenia, koloru skóry, wyznania, poglądów, inwalidztwa…

Zajęcia o tolerancji są ważnym aspektem w życiu naszej świetlicy. Jesteśmy szkołą wielokulturową, do której chodzą zarówno uczniowie z Polski, jak również z Chin i Wietnamu (prawie 16% społeczności uczniowskiej).

Uczestnicy zajęć wysłuchali opowiadań dotyczących tolerancji. Następnie uczniowie rozmawiali na temat podobieństw i różnic wynikających z pochodzenia, koloru skóry, wyznania, poglądów oraz niepełnosprawności. Dzieci, metodą burzy mózgów, starały się wyjaśnić pojęcie „tolerancja”. Podawane przez uczniów propozycje utworzyły swoisty „dekalog tolerancji”. W wyniku burzliwej dyskusji dzieci doszły do wniosku, że należy być tolerancyjnym, ale co równie ważne, nie można jej mylić z akceptacją. Na poparcie swoich argumentów dzieci podawały przykłady z życia codziennego oraz własnych obserwacji i doświadczeń.

Wychowankowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach: wcielali się w role obcokrajowca, osoby niepełnosprawnej, ucznia z nadwagą i opisywali, jakie towarzyszą im uczucia w sytuacjach, gdy spotykają się z nietolerancją ze strony innych. Na zakończenie spotkania uczniowie wysłuchali piosenki Majki Jeżowskiej oraz obejrzeli teledysk do utworu: "Kolorowe dzieci", zwracając uwagę na odmienność kulturową. Podsumowując temat zajęć każde dziecko wypowiedziało się, jak rozumie tolerancję.

Uczestnicy zajęć doszli do wniosku, że każdy człowiek ma prawo być kim chce, wierzyć i mieć poglądy, jakie chce. Najważniejsze jest to, żeby być sobą. Dzięki tolerancji – poszanowaniu dla odmienności, widzimy, jaki świat jest kolorowy, złożony z różnych osobowości.

Zadanie 7

Savoir vivre w szkole – kultura osobista jest wizytówką każdego z nas. Opracowanie Kodeksu Dobrych Manier Ucznia..

W każdej grupie świetlicowej zostały przeprowadzone zajęcia na temat: savoir-vivre w szkole – kultura osobista jest wizytówką każdego z nas. Celem zajęć było propagowanie właściwych wzorców zachowań, podniesienie kultury osobistej wśród uczniów, wdrażanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych, jak również uświadomienie celowości stosowania właściwych zachowań między ludźmi.

Zajęcia rozpoczęły się pogadanką. Następnie dzieci przedstawiły improwizowane scenki dramowe. W scenkach tych przedstawiały sytuacje, które bezpośrednio dotyczyły ich osoby lub koleżanki/kolegi.

Uczniowie na podstawie własnych doświadczeń opracowali „Kodeks Dobrych Manier Ucznia”, który został zawieszony w widocznym miejscu w sali.

Istotnym elementem tych zajęć w grupie przedszkolnej były zabawy w kole: m.in.: zabawa „ważne słowa i gesty”, poprzez którą dzieci mogły zaprezentować swoją wiedzę na temat zasad kulturalnego zachowania. Drugim ważnym elementem był przygotowany przez wychowawcę quiz dobrych manier, uczniowie świetnie poradzili sobie z zadaniami w nim zawartymi. Dzieci stworzyły również prace plastyczne przedstawiające scenki, w których należało użyć „magicznych słów”.

Dodatkowo w grupie klas drugich odbywa się comiesięczny konkurs na Damę i Dżentelmena Miesiąca. Wychowankowie sami oceniają, który uczeń zasługuje na miano Damy i Dżentelmena.

                                                                                     Wychowawcy świetlicy


Szukaj

13-28 stycznia 2024r.
Ferie zimowe
28 marzec - 2 kwietnia2024r.
Wiosenna przerwa świąteczna
03 maja 2024
Święto Konstytucji 3 Maja
14-16 maja 2024r.
Egzamin ósmoklasisty
30 maja 2024r.
Boże Ciało