„(…) pojawienie się nawet jednego cudzoziemca w klasie oznacza zmianę kontekstu odbywania procesu kształcenia.”
P. Gębal – „Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. ...”
Procesy migracyjne są naturalnym zjawiskiem współczesnego świata. Wielokulturowość dotyczy coraz większej liczby polskich szkół. Wśród nauczycieli rośnie potrzeba zdobywania wiedzy i umiejętności w zakresie pracy w środowisku różnorodnym kulturowo.
Dyrektorzy, nauczyciele, wychowawcy, szkolni psycholodzy i pedagodzy powinni w sposób świadomy budować wielokulturowe, a jednocześnie bezpieczne środowisko szkolne.
W naszej szkole prowadzimy działania w tym zakresie od wielu lat.
01 marca 2019 roku zostaliśmy zaproszeni do Poznania na Ogólnopolski Kongres Edukacyjny poświęcony wielokulturowości, pod hasłem „Bezpieczna przystań w wielokulturowej szkole”. Naszą szkołę reprezentowali: pani dyrektor Małgorzata Perzyna, wychowawcy: klas młodszych - pani Magdalena Bartnik, klas starszych – pani Jolanta Januszewicz oraz asystent kulturowy – pani Katarzyna Tu. Podczas tego niecodziennego spotkania mogliśmy wysłuchać opinii ekspertów z zakresu budowania bezpiecznego wielokulturowego środowiska szkolnego.
My również podzieliliśmy się naszymi wieloletnimi doświadczeniami i osiągnięciami w pracy z uczniami cudzoziemskimi oraz na rzecz integracji społeczności szkolnej. Prezentowaliśmy tematy dotyczące realizacji różnorodnych, wielokierunkowych projektów multikulturowych, współpracy w tym zakresie z pozaszkolnymi fundacjami, uczelniami, temat organizacji oddziału przygotowującego uczniów cudzoziemskich do dalszej nauki, nauczania języka polskiego jako obcego, pracy wychowawczo – integrującej zespoły klasowe na różnych poziomach wiekowych, rolę asystentów kulturowych w funkcjonowaniu uczniów cudzoziemskich i ich rodziców w społeczności szkolnej.
Wszyscy zauważamy, że wyzwania związane z uczniem z doświadczeniem migracji, przed którymi dziś stoimy są różnorodne i dotyczą zarówno regulacji prawnych, stosowania odpowiednich metod nauczania, zapewnienia wsparcia językowego i odpowiedniej opieki psychologicznej, jak również działań integracyjnych i antydyskryminacyjnych.
Jolanta Januszewicz
Wychowawca klasy gimnazjalnej