Drodzy Rodzice,
od kilku lat prowadzimy w naszej szkole działania, których celem jest pomoc naszym uczniom, a Państwa dzieciom, w uczeniu się. Są to elementy znanego w systemie edukacji Oceniania kształtującego (OK). Wspomnimy, że OK (ang. assessment for learning) stosowane jest w wielu krajach. W Finlandii ten sposób nauczania jest powszechny, a uczniowie osiągają najlepsze wyniki w badaniach PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów). W polskim systemie edukacji OK jest obecny od 1999 roku. Na nim opierają się również wymagania MEN.
Dwa lata temu nasza szkoła przystąpiła do Programu Szkoły Uczącej Się – Całościowego Rozwoju Szkoły i rozpoczęliśmy wprowadzanie pogłębionych zmian w systemie nauczania naszych uczniów - Oceniania kształtującego (OK). Widzimy wiele korzyści z nich wynikających zarówno w nauczaniu jak i uczeniu się, dlatego też kontynuujemy udział w Programie Całościowy Rozwój Szkoły – poziom zaawansowany.
Ocenianie kształtujące nie jest żadną rewolucją, jest w praktyce bardzo intuicyjne. Najprościej można powiedzieć, że daje uczniowi informację zwrotną o tym, co już opanował, czego powinien się jeszcze nauczyć i w jaki sposób ma to zrobić.
Zapewne zauważyli Państwo, że uczniowie zapisują lub wklejają do zeszytów cele lekcji i kryteria sukcesu. Dzięki nim wiedzą czego i po co się uczą, co i w jaki sposób powinni doskonalić oraz rozwijać – zwiększa to ich świadomość i odpowiedzialność za własną naukę. Niektórzy nauczyciele podają kryteria sukcesu również do sprawdzianów – nie jest to jednak konieczne, gdyż uczniowie mają kryteria do lekcji i powinni z nich korzystać, również przygotowując się do sprawdzianu. Kryteria sukcesu formułujemy również do bardziej złożonych zadań i prac domowych. Rodzice mają szansę zapoznawać się z nimi i rozmawiać z dziećmi na temat tego czego się uczą w szkole. Zatem bardzo ważne jest, abyście Państwo pytali swoje dzieci o to, czego dzisiaj się w szkole nauczyły, a nie jaki stopień otrzymały.
Ocenianie kształtujące oprócz pomocy uczniom w nauce ma również na celu wdrażanie młodego człowieka do przejmowania odpowiedzialności za własny proces uczenia się. Służy temu między innymi ocena koleżeńska i samoocena (oczywiście nie na stopnie). Jest ona przekazywana poprzez informację zwrotną (co uczeń zrobił dobrze, a co powinien poprawić) od kolegi lub siebie samego, w ustalony wcześniej sposób np. kolorowa sygnalizacja świetlna, buźki, itp.
W tym roku szkolnym wielu nauczycieli (np. biologia, chemia, geografia, fizyka, j. polski, matematyka, historia, technika, wiedza o społeczeństwie – zwłaszcza w klasach, w których nie ma zeszytów ćwiczeń, a także edukacji wczesnoszkolnej) rozpoczęło pracę z „OK zeszytem”. Jest to świetne narzędzie wspomagające proces uczenia się z OK. Uczniowie prowadzą go samodzielnie, oczywiście wg ustalonych kryteriów. Samodzielnie robią notatki, dzięki czemu można w nim zobaczyć jakie umiejętności i wiadomości opanowują, jak autentycznie uczą się, co myślą o swoim uczeniu się. Po każdej lekcji, powinni zapisać refleksję (jako element podsumowania zajęć), w której odpowiedzą sobie na pytanie np.: czego się nauczyły, co ich zainteresowało. Młodsi uczniowie z klas 1-3 mogą tę refleksję narysować OK zeszyty nie są oceniane stopniami, ale uczeń otrzymuje informację zwrotną, w której nauczyciel docenia jego pracę, zainteresowanie, zaangażowanie, daje wskazówki jak się uczyć, pracować. Informacja zwrotna może być przekazana uczniowi ustnie. Oglądając OK zeszyt (do czego zachęcamy) możecie Państwo zorientować się jak wygląda praca Waszego dziecka na zajęciach.
W ocenianiu kształtującym ważna dla uczniów jest także Państwa uwaga, Wasze zainteresowanie i docenienie nie tylko efektu ale i włożonego wysiłku. Pytania jakie można i warto zadać swojemu dziecku to: czego się nauczyło, z czego jest dumne, co go zainteresowało, nad czym musi popracować, co doskonalić, w czym możecie mu pomóc. Każdy z nas potrzebuje docenienia i wsparcia i wtedy jesteśmy gotowi dać z siebie więcej.
W razie jakichkolwiek pytań pozostajemy do Państwa dyspozycji.
Nauczyciele OK