W dniach 28-30 kwietnia panie A. Miecznik i A. Michalczyk uczestniczyły w job shadowing w szkole Kloevermarkskolen w Haderslev w Danii. W tej mobilności wzięło udział kilkudziesięciu nauczycieli z 20 krajów europejskich. Pierwszego dnia powitani przez uczniów oraz burmistrza miasta i dyrektora szkoły wzięliśmy dział w kilku przygotowanych aktywnościach. Poznaliśmy istotę projektu SUUS, który od 12 lat jest z powodzeniem realizowany w szkole. Projekt nastawiony jest na szukanie balansu między osiągnięciami edukacyjnymi a dobrym samopoczuciem uczniów. Warunkiem koniecznym jest zaspokojenie podstawowych potrzeb uczniów zgodnie z teorią Maslowa. W każdym uczniu drzemie potencjał, który trzeba odkryć, rozwijać i z niego korzystać. Nadrzędnym celem nauczycieli tej duńskiej szkoły jest sprawić, by uczniowie widzieli korzyści z dbania o swoje zdrowie, zarówno biologiczne jak i psychiczne oraz społeczne. Po prezentacji zostaliśmy oprowadzeni po szkole przez jej uczniów, następnie pracowaliśmy w grupach międzynarodowych nad pomysłami, które chcielibyśmy wdrożyć w naszej szkole zgodnie z ideą SUUS. Następnie poznaliśmy ideę i zasady funkcjonowania szkolnej kantyny. Ważne jest przede wszystkim, aby każdy uczeń nie był głodny oraz by jedzenie było świeże, smaczne i zdrowe. Dzień zakończyła niespodzianka przygotowana przez uczniów, którzy opowiedzieli i pokazali w krótkich prezentacjach, jakie korzyści przyniósł im udział w mobilnościach w ramach Erasmus+. Drugiego dnia poznaliśmy "The Bubble Method" - metodę pracy z uczniami realizującymi SUUS. Pracując w grupach mogliśmy ją przetestować wybierając jeden z celów zrównoważonego rozwoju. Wysłuchaliśmy wykładu na temat sposobów pracy w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, rozwiązywania konfliktów oraz edukacji społecznej uczniów. Podobnie jak w naszej szkole duży nacisk kładzie się na rozmowy indywidualne z uczniami, spotkania z rodzicami oraz współpracę z lokalnymi instytucjami, takimi jak inne szkoły, policja czy pracownicy socjalni. Obejrzeliśmy pokaz ćwiczeń przy muzyce w ramach SUUS, zaaranżowany przez samych uczniów pod kierunkiem nauczycieli. Warto podkreślić, że było to duże wyzwanie, gdyż pokaz wykonywało kilkudziesięciu uczniów klas 7. Kolejnym punktem było spotkanie z nauczycielem z "Centrum Talentów". Każdy człowiek ma jakiś talent, który trzeba odkryć, a następnie rozwijać - jest to motto przewodnie tej szkoły, a wszelkie działania jej nauczycieli są nakierowane na jego realizację. Trzeciego dnia warsztatów poznaliśmy możliwości, jakie daje nauczycielom i uczniom wdrażanie ćwiczeń fizycznych, wspomagających pracę mózgu dostępnych na platformie Exorlive. Następnie zaprezentowano nam sposoby pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ostatnim punktem programu były warsztaty, podczas których uczestnicy mobilności planowali, a następnie prezentowali swoje pomysły na wdrożenie poznanych metod i elementów projektu SUUS w swoich szkołach. Zwieńczeniem intensywnej pracy w ramach mobilności było podsumowanie, uroczyste wręczenie certyfikatów oraz wymiana kontaktów. Mamy nadzieję, że uda nam się zaimplementować elementy projektu SUUS w naszej szkole, a zdobyte kontakty pozwolą na realizację kolejnych mobilności uczniowskich w ramach programu Erasmus+.